Wednesday 13 April 2011

halal



hari ini memang banyak persoalan di dalam kepala berkaitan dengan halal ini. kita sebagai orang melayu beragama islam amat menitik beratkan makanan dan minuman yan halal. baru-baru ini saya pergi ke ceramah, dan ceramah ni mengenai perkataan halal yang selalu kita makan dan minum. 

kita lihat makanan malaysia berkaitan halal berkembang pesat mahupun berbangsa melayu, mamak atau cina belumba-lumba nak membuka restaurant halal dipelusuk negara. tapi di sini persoalanannya halal kah? halal kah kedai kopitiam? mamak? dan kedai-kedai biasa?

kedai mamak yang kita ketahui ada yang mengimport warganegara india ke sini sebagai pekerja dan kita masih tidak tau samada mereka beragama islam ataupun tidak. itu yang dirisaukan sebab saya selalu mengunjungi kedai mamak. yang memasak dan membuat air pula untuk kita di kedai makan adakah mereka sudah membersihkan diri dari hadas besar mahupun kecil?? besihkah mereka??  kita renung-renungkanlah...

makanan yang kita beli di kedai juga yang ia nya di buat dari kilang adakah ianya mencapai standard halal sebetulnya?? banyak persoalannya.. kita renungkan dan filkir-fikirkanlah ya.. 






No comments:

Post a Comment